صفحه اصلی - فروم پرشین سون

بازگشت   PersianSeven Forums > تالارهای فرهنگ و هنر | Art & Pictures > انجمن تخصصی ساز و موسیقی > ساز و تئوری
پورتال پرشين راهنمایی جــوایز IShop وبلاگ پرشین تماس با ما


ارسال مبحث جدید  پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو این تاپیک حالت نمایش
قدیمی 02-11-2019   #1 (لينک اين پست)
كاربر فعال انجمن
 
آواتار sheidabjb
 
تاريخ عضويت: Nov 2013
محل سكونت: اصفهان
سن: 20
اسم واقعی: شيدا
پست ها: 9,144
تشكرها (از ديگران): 17,093
تشكر شده 5,605 بار در 3,367 پست
چوق (ثروتمند شماره 13): 5,134,910
پاداش داده شده 594 مرتبه
تاکنون 113 مرتبه با چوق تشکر کرده
تشکر شده با چوق 254 مرتبه
فعاليت Longevity
0/20 10/20
Today پست ها
sssss9144

ويترين جوايز


عکسهای خریداری شده
سپاهان پرسپولیس تهران بارسلونا
پيش فرض آشنایی با ساز کمانچه



کمانچه یکی از سازهای اصلی موسیقی ایرانی است و شاید بتوان گفت بعد از تار مهمترین ساز موسیقی ایرانی است. کمانچه نه تنها در موسیقی دستگاهی بلکه در موسیقی مقامی ایران نیز کاربرد فراوان دارد و در مناطق مختلف ایران مثل لرستان ، گیلان و مازندران ، شمال خراسان ، ترکمن صحرا ، کرمانشاه و کردستان با زندگی روزانه ی مردم گره خورده .
شاید اولین بار در دوره ی صفویه کمانچه با شکل کنونی وارد موسیقی ایرانی شد و کم کم و در طول تاریخ با همت نوازندگانی چیره دست تبدیل به یک ساز کامل برای اجرای موسیقی ایرانی شد، و جایی در دل موسیقیدانان و شنوندگان موسیقی برای خود باز کرد.


امروزه بعد از حدود دو قرن و بعد از گذرانده افت و خیزهای سخت و آسان ، به لطف نوازندگان متعدد و متعهد کمانچه، این ساز همچنان به عنوان یکی از سازهای موسیقی ایرانی مطرح است و به حیاط خود ادامه می دهد.


در این نوشته قصد داریم تا با قسمت های مختلف ساز کمانچه با کمک تصویر بیشتر و بهتر آشنا بشویم.
به علت گستردگی بیش از حد مطالب و احتمال خستگی خوانندگان از این گستردگی، مباحث در چند بخش مجزا نوشته خواهد شد.

شاید بتوان گفت کمانچه از سه قسمت اصلی تشکیل میشود: 1- کاسه 2- دسته 3- بالادسته که قسمت های فرعی روی این سه قسمت اصلی سوار میشوند.


نمای کاسه


نمای دسته

نمای کلی بالا دسته
قسمت اول
از قسمت پایین ساز یعنی کاسه و متعلقاتش شروع می کنیمپایه ساز:همانطور که می دانید کمانچه به وسیله ی پایه ای که در زیر کاسه اش قرار دارد روی زمین قرار میگیرد. بر خلاف تصورعموم مردم و متاسفانه عده ای از اهل موسیقی حفظ تعادل کمانچه در حین نوازندگی و عمل چرخاندن ساز که در آن پایه ساز نقش اساسی را ایفا میکند از سخت ترین قسمت های نوازندگی این ساز است. (برخلاف ویولون که نوازنده دقدقه ی کمتری برای حفظ تعادل ساز دارد).با رشد هنر ساخت ساز، پایه ها که در گذشته ثابت بوده و در واقع به ساز وصل بودند و معمولا هم بسیار بلند بودند (مثل ساز استاد بهاری) از ساز جدا شده و حتی این امکان به نوازنده داده شد که اندازه پایه را به سلیقه ی خود کوتاه یا بلند کند.. برای طول و عرض پایه نمی توان اندازه خاصی را ذکر کرد و همانطور که اشاره شد به سلیقه نوازنده و موقعیت اجرایی بستگی دارد چنانچه برخی از نوازندگان در بعضی موارد از پایه هم استفاده نمی کنند .

نمای پایه از کنار

نمای پایه از جلو
خود پایه هم از چند قسمت تشکیل شده :1- پایه اصلی که قابلیت جدا شدن را داراست و معمولا به صورت استوانه ساخته میشود .


پایه ی اصلی ساز که قابلیت جدا شدن را دارد.
2- قسمت ثابت پایه که در زیر کاسه تعبیه شده که شامل محلی برای ورود پایه استوانه ایست - به صورت تو خالی - که از طرفی دیگر وارد کاسه شدهو برای تحکیم بیشتر دسته تا اواسط شکم دسته وارد میشود که دیدن آن بر ما پوشیده است.


قسمت ثابت پایه که پایه متحرک داخل آن قرار داده می شود.


نمای داخل کاسه از پشت که میله ادامه پایه را نشان میدهد.


نمای کلی کاسه ، که در پشت پوست ادامه پایه ساز مشاهده میشود که برای استحکام ساز تا اواسط دسته ساز ادامه دارد.

همانطور که گفته شد چون میله تشکیل دهنده ی پایه ی ساز تا داخل دسته ادامه دارد ودسته هم حول این پایه میچرخد، در نتیجه وجود پایه ، چرخش ساز را برای نوازنده راحت تر می کند.

قسمت بعدی مورد بررسی ما سیم گیر کمانچه است.
سیم گیر در زیر کاسه قرار دارد و چنانکه از اسمش پیداست وظیفه ی گرفتن سیم ها و کوک ساز را برعهده دارد.



نمای کلی کاسه و محل استقرار سیم گیر
سیم گیر از جمله قسمت های ساز کمانچه است که تغییرات زیادی در آن روی داده است. در کمانچه قدما سیم گیر
فقط وظیفه ی گرفتن سیم ها را داشت اما با ورود ویولون به ایران و بیشتر در چهار دهه ی اخیر ، در سیمگیر کمانچه تغییراتی داده شد که بیشتر متاثر از سیم گیر ویولون بود . این تغییرات در سیمگیر به شکل وسیله ای پیچ مانند ظهور کرد که به سیم گیر کمانچه اضافه شد و وسیله ای شد برای کوک کردن دقیق ساز. در بین نوازندگان به این قسمت از سیم گیر تاندر گفته میشود.




نمای سیم گیر از زوایای مختلف

به هرحال این تغییر در حال حاضر در کمانچه پذیرفته شده و به نوازند ه های این ساز کمک زیادی میکند. هر چند برخی از نوازندگان معاصر زیاد موافق استفاده از تاندر نیستند.
----------------------------------------------------

قسمت بعدی که می توان گفت مهمترین قسمت کمانچه هم هست کاسه کمانچه است. کلا در ایران کاسه ها را به دوشکل می سازند. یکی به صورت کروی که در موسیقی شهری و دستگاهی ایران کاربرد دارد و نوع دیگر کمانچه هایی هستند که به صورت مخروط ناقص ساخته میشوند و در قسمت های مرکزی و غربی ایران مثل لرستان و چهارمحال و بختیاری رواج دارند. این کمانچه ها چون معمولا در مراسم های رسمی مردم مثل عروسی و پایکوبی و سوگواری مورد استفاده قرار میگیرند پشت باز ساخته میشوند تا با افزایش حجم صدا بتوانند این گونه مراسم ها را به خوبی پوشش دهند. سازهای پشت باز صدایی تیز و رسا و شفاف دارند و معمولا دارای سه سیم هستند اما در سالهای اخیر تحت تاثیر کمانچه های سنتی سیم چهارم هم به آنها اضافه شده است. وزن این نوع کمانچه در مقابل کمانچه های کروی سبک تر است و معمولا از چوب توت و به صورت یک تکه ساخته میشوند.


نمای جانبی از کاسه کمانچه های پشت باز (ساخته ی دست استاد مراحمی)


نمای کلی کمانچه های پشت باز

کمانچه های کروی هم به صورت یک تکه و ترکه ای ساخته میشوند. کاسه های یک تکه از چوب های مختلف ،معمولا از گردو خراطی میشوند . درکمانچه‌های ترکه‌ای، سازنده ، ترکه های خم شده را را بر روی قالب مشخص کروی شکلی قرار می دهد تا ترکه ها در کنار یکدیگر کاسه ساز را شکل بدهند و در نهایت با تکمیل شدن کاسه و حالت گرفتن ترکه ها ، قالب را از قسمت جلویی کاسه که بعدا پوست بر روی آن قرار میگیرد خارج می کند. ضخامت کاسه‌های ترکه ای کم است و به همین دلیل کاسه سبک تر است چرخش کمانچه که یکی از مهمترین اصول نوازندگی است در این نوع سازها راحت تر انجام می شود. ضمنا کمانچه های ترکه ای معمولا از نظر شکل ظاهری زیباتر و شکیل ترهستند. قطر بیرونی کاسه کمانچه موسیقی سنتی معمولاً 20 سانتی متر است، در حالی که در مناطق مختلف ایران اندازه کاسه کمانچه متفاوت است، ترکمنها کمانچه با کاسه‌های بسیار کوچک می سازند. در نقاط دیگر دنیا نیز که سازهایی شبیه به کمانچه ایرانی دارند کاسه‌ها کوچک و غالبا از پوست نارگیل ساخته می‌شود.



نمای کاسه کمانچه های ترکه ای (ساخته ی دست استاد بیاض امیر عطایی)

انواع دیگر کاسه های ترکه ای :





----------



قسمت بعدی مورد بررسی ما خرک است. خرک نقش بسیار مهمی در سازهای موسیقی ایرانی ایفا می کند و رابطه ی مستقیمی با صدای حاصله از ساز دارد.

نمای کلی کاسه ، محل و زاویه ی تقریبی قرار گیری خرک

خرک در آموزش کمانچه کج قرار می گیرد.
دلیل آن هم این است که چون دسته ساز مخروطی شکل است برای یکسان بودن انگشت گذاری روی هر چهار سیم ، خرک به صورت کج قرار می گیرد.

خرک در کمانچه

جنس چوب خرک ، زاویه قرار گیری سیم ها روی خرک (از لحاظ بالا و پایینی) ، فاصله سیم ها از یکدیگر بر روی خرک ، زاویه و شیب مناسب خرک بر روی پوست ، محل مناسب قرار گیری خرک بر روی پوست از لحاظ فاصله تا کاسه و بالا و پایین نبودن خرک و ... از مهم ترین عوامل برای ایجاد صدای مطلوب در کمانچه هستند و همگی بر نقش مهم خرک تاکید دارند.

...

دسته ی کمانچه : یکی از بخش های اصلی کمانچه است. دسته از پایین به کاسه و از بالا به بالا دسته ساز متصل است و مخروطی شکل ساخته می شود. دسته کمانچه فاقد پرده بندی است و به همین دلیل اجرای صحیح نت ها کمی دشوار تر است.

دسته ی کمانچه

قطر دسته کمانچه در بالا دسته (محل قرار گیری دست ها) حدودا 35 تا 38 میلی متراست و در محل اتصال به کاسه به 30 تا 33 میلی متر می رسد. طول دسته هم معمولا بین 30 تا 35 سانتی متر است.(هر چند درساخت ساز این اندازه ها همیشه ثابت نیست و اندازه های ذکر شده طبق روال مرسوم در ساخت کمانچه است)

نمای جانبی دسته ی ساز

محل اتصال دسته به کاسه که بعضی به آن پاشنه می گویند

آخرین قسمتی که مورد بررسی قرار می دهیم بالا دسته - بعضی به آن سرپنجه نیز میگویند- کمانچه است.
بالا دسته از قسمت های مختلفی تشکیل شده مثل : نقاره خانه گوشی ها صراحی یا تاج


نمای کلی بالا دسته
نقاره خانه : به محفظه ای که گوشی ها از داخل آن عبور می کنند نقاره خانه گفته می شود.


نقاره خانه

گوشی ها : مثل اغلب سازهای ایرانی ،کمانچه هم دارای گوشی است. در حال حاضر این ساز پیرو تعداد سیم هایش چهار گوشی دارد که در داخل نقاره خانه قرار می گیرند و برای کوک کردن ساز مورد استفاده قرار می گیرند.


گوشی کمانچه

صراحی یا تاج: بالاترین قسمت ساز که در واقع مانند تاجی بر سر ساز قرار دارد به همین نام یعنی تاج خوانده می شود و بعضی از نوازندگان کمانچه به تاج ،صراحی نیز می گویند. تاج نقش بسیار زیادی در زیبایی ساز ایفا می کند.



تاج (صراحی)

مطلب آخر هم مورد آرشه کمانچه است که به طور جداگانه بررسی می کنیم.
آرشه کمانچه بر خلاف اغلب سازهای آرشه ای بومی آسیایی ، توانسته استقلال خود را اقلا از لحاظ ظاهری از آرشه ویولون حفظ کند. اما موی آرشه کمانچه بعد از ورود ویولون به ایران و بیشتر با توجه به رشد صنعت تغییر کرد و هم اکنون کمتر شاهد استفاده از موی دم اسب ، که در آرشه های قدیمی مورد استفاده بوده هستیم. هر چند این تغییر در دوره حاضر شاید امری بدیهی باشد.


آرشه در کمانچه
آرشه کمانچه بر خلاف آرشه ویولون شل است. و به وسیله دست نوازنده ، با تغییر فشار بر تسمه ی چرمی مخصوص قرار گیری انگشتان ، شل یا سفت می شود و این یکی از مزیت های آرشه کمانچه است که خوشبختانه حفظ شده. استفاده درست از نقاط مختلف آرشه همچنین قابلیت ها و شیوه های مختلف آرشه کشی،یکی از ارکان اصلی کمانچه نوازی است و در کنار دیگر اصول نوازندگی این ساز ، همواره معیاری برای سنجش نوازندگان این ساز بوده است.


محل مخصوص قرار گیری دست نوازنده

وضعیت دست هنگام گرفتن آرشه


ثبت نام و کسب امتیاز
__________________
دارم گم میشم توی رویای تو...
sheidabjb آفلاین است   پاسخ به نقل قول چوق/پاداش
قدیمی 02-11-2019   #2 (لينک اين پست)
كاربر فعال انجمن
 
آواتار sheidabjb
 
تاريخ عضويت: Nov 2013
محل سكونت: اصفهان
سن: 20
اسم واقعی: شيدا
پست ها: 9,144
تشكرها (از ديگران): 17,093
تشكر شده 5,605 بار در 3,367 پست
چوق (ثروتمند شماره 13): 5,134,910
پاداش داده شده 594 مرتبه
تاکنون 113 مرتبه با چوق تشکر کرده
تشکر شده با چوق 254 مرتبه
فعاليت Longevity
0/20 10/20
Today پست ها
sssss9144

ويترين جوايز


عکسهای خریداری شده
سپاهان پرسپولیس تهران بارسلونا
پيش فرض



کوک کمانچه

کوک کمانچه (نسبت فاصله سیم‌ها به یکدیگر) در دستگاه‌های مختلف موسیقی ایرانی تفاوت می‌کند. معمول ترین کوک برای دستگاهای ایرانی این است که سیم‌های اول و دوم نسبت به هم فاصله چهارم (یا پنجم) داشته، سیم سوم یک اکتاو بم تر از سیم اول و سیم چهارم یک اکتاو بم تر از سیم دوم می‌باشد.

لازم به ذکر است که در گذشته کمانچه دو سل دو سل کوک می‌شد اما پس از ورود ویلن به ایران،در کوک کمانچه تغییراتی ایجاد شد و امروزه این ساز همانند ویلن کوک و انگشت گذاری میشود.

در حال حاضر کوک اصلی و رایج کمانچه می لا ر سل که همان کوک ویلن است، می‌باشد. از جمله می‌توان به کوک‌های رِ لا رِ سل (برای دستگاه نوا) می لا رِ لا (برای ماهور) و می لا می لا (برای همایون، اصفهان، چهارگاه، ماهور و دستگاه راست‌پنجگاه) و رلارلا (برای کوک لری)اشاره کرد.




نمونه 15: کوک سیم ها با فاصله چهارم



نمونه 16: کوک سیم ها با فاصه پنجم



نمونه 17: کوک رایجی که بیشتر از سایر کوک ها استفاده می شود
شیوه نواختن

نوازندهٔ ساز در حالت نشسته پایهٔ کمانچه را روی زمین (یا صندلی) یا زانو قرار می‌دهد. ساز در موقع اجرا کمی حول محور خود می‌چرخد و همین عمل تماس آرشه با سیم‌ها را آسان تر می‌کند. نوازنده ساز را به طور قائم در دست چپ می‌گیرد و انگشتان همان دست را روی دسته می‌لغزاند و آرشه را با دست راست به سیم‌ها تماس می‌دهد.
سازهای هم خانواده

در چند دهه اخیر، سازهای جدیدی با بهره گیری از سازهای زهی غربی ساخته شده اند که کم کم جای خود را در موسیقی شهری ایران باز کرده اند. از جمله می توان به ساخت انواع کمانچه آلتو و کمانچه باس اشاره کرد که همگی صدایی بم تر از کمانچه معمولی دارند. کمانچه آلتو دو و نیم پرده و کمانچه باس یک هنگام کامل (Octave) بم تر از کمانچه معمولی صدا می دهند.

کمانچه باس از ابداعات سازنده مبتکر سازهای ایران، ابراهیم قنبری مهر است که هنوز مراحل تجربی خود را پشت سر می گذارند و چندان فراگیر نشده است. شیوه نواختن آن نه مانند کمانچه معمولی که مانند ویولونسل می باشد.

یکی از سازندگان مبتکر نیز الگوهای مختلفی بر اساس کمانچه ساخته و برای هر یک، نام خاصی نهاده است. رضا ژاله یکی از این تجربه هایش را به نام خود یعنی ساز "ژاله" نامگذاری کرده و نمونه آلتوی آن و همچنین ساز دیگری برگرفته از کمانچه با نام "دلربا" ساخته است.


sheidabjb آفلاین است   پاسخ به نقل قول چوق/پاداش
قدیمی 02-11-2019   #3 (لينک اين پست)
كاربر فعال انجمن
 
آواتار sheidabjb
 
تاريخ عضويت: Nov 2013
محل سكونت: اصفهان
سن: 20
اسم واقعی: شيدا
پست ها: 9,144
تشكرها (از ديگران): 17,093
تشكر شده 5,605 بار در 3,367 پست
چوق (ثروتمند شماره 13): 5,134,910
پاداش داده شده 594 مرتبه
تاکنون 113 مرتبه با چوق تشکر کرده
تشکر شده با چوق 254 مرتبه
فعاليت Longevity
0/20 10/20
Today پست ها
sssss9144

ويترين جوايز


عکسهای خریداری شده
سپاهان پرسپولیس تهران بارسلونا
پيش فرض

اميرعطايي: صدادهي كمانچه هاي امروز بهتر از گذشته است


مهر: «الگوي اوليه در ساخت كمانچه از كمانچه هاي كريم خواني بوده كه امروزه دچار تغييرات اساسي در دسته و كاسه ساز شده و صدادهي ساز به مراتب بهتر از گذشته است. »
بياض اميرعطايي سازنده پيشكسوت ساز كمانچه در نشست «سازها وشيوه ها» با بيان اين مطلب درخصوص شيوه هاي نوين در ساخت كمانچه گفت: ساخت ساز كمانچه را از سال 1355 با تحقيق روي برخي سازهاي قديمي آغاز كردم و با مشورت استادان اين ساز به تدريج تغييراتي در ساخت اين ساز صورت گرفت، در واقع با الگو قرار دادن ضخامت كمانچه هاي قبل از قاجار اين تغييرات ايجاد شد: آنچه در كمانچه هاي قديم ديده مي شود دسته هاي ضخيم و بلند است كه نواختن را به دليل بلندي دسته مشكل مي كرد و انگشت گذاري به خصوص انگشت چهارم روي آن سخت تر از كمانچه هاي امروزي بود كه اين مشكل در كمانچه هاي جديد حل شده است.
وي در ادامه با اشاره به تفاوت هاي موجود در ساختار ساز كمانچه با ديگر سازها گفت: يكي از تفاوت هاي موجود بين ساز كمانچه با ديگر سازها در ضخامت آن است، به اين معني كه در سازهايي مثل تار يا سه تار ضخامت دهانه بيشتر است و هرچه به سمت دسته ساز پيش مي رود از اين ضخامت كاسته و نازك تر مي شود، اما در كمانچه چنين نيست، دسته ساز ضخيم تر و هرچه به سمت دهانه نزديك تر مي شويم ضخامت كمتر مي شود و اين مبحثي است كه در طول چند سال فعاليت حرفه يي در ساخت كمانچه به دست آورده ام.
وي درخصوص صدادهي ساز كمانچه گفت: صدادهي اين ساز بستگي به چوبي دارد كه براي ساخت ساز انتخاب مي شود و صداي دلخواه را با ضخامت چوب هايي كه براي ساخت استفاده مي كنيم به دست مي آوريم. در واقع مرحله خشن كاري پايان كار در چگونگي صدادهي ساز بسيار اهميت دارد، به اين معنا كه هرچه ضخامت چوب بيشتر باشد صدادهي ساز كمانچه بيشتر است و هرچه ضخامت كمتر باشد صداي كمانچه به ويولن شبيه تر است. به همين دليل در شيوه سازسازي خود با وجود اينكه خم كردن چوب ضخيم بسيار سخت است از چوب هاي ضخيم استفاده مي كنم تا صدايي كه از ساز درمي آيد صداي كمانچه ايراني باشد و اين درحالي است كه بسياري دوست دارند صداي كمانچه به ويولن نزديك باشد و براي رسيدن به اين منظور از چوب هاي نازك تر استفاده مي كنند.
وي در پايان افزود: ظريف كاري كه روي دسته ساز انجام مي گيرد از جمله تنظيم دسته نسبت به دهنه ساز، پوست و خرك از ديگر عوامل در صدادهي ساز كمانچه به شمار مي رود كه بسيار هم مهم است.




پورتراب: هيچ گاه صداي ساز كمانچه به ويولن شبيه نبوده است


مهر: هريك از سازهاي موسيقي رنگ و بوي خاص خودش را دارد و هيچ گاه صداي ساز كمانچه به ويولن شبيه يا نزديك نبوده و استادان موسيقي ايران هم نظريه يي مبني بر شباهت صداي اين دو ساز به يكديگر مطرح نكرده اند. مصطفي كمال پورتراب استاد دانشگاه ضمن بيان اين مطلب در ادامه صحبت هاي بياض اميرعطايي در نشست «سازها و شيوه ها» گفت: آقاي اميرعطايي در صحبت هاي خود اشاره كرد كه برخي معتقدند صداي كمانچه به ويولن نزديك است كه به نظر من اين نوع نگاه به ساز موسيقي ايراني به هيچ عنوان صحيح نيست چراكه كمانچه يك ساز ايراني است و دليلي ندارد كه صدايي شبيه به ويولن از اين ساز شنيده شود اما نكته قابل توجه اين است كه بايد از تكنيك به گونه يي استفاده شود كه كيفيت صدا بهتر و رسا تر شنيده شود. ما در دنيا سازهاي مختلفي داريم كه هريك از آنها صداي مخصوص به خودشان را دارند. وي در ادامه به رابطه بين علم و تجربه اشاره كرد و گفت: استفاده از تكنولوژي روز دنيا در مسائل سنتي با حفظ اصالت هاي موجود لازمه تحول در پديده هاي علمي، فرهنگي و هنري است كه هنرموسيقي نيز از اين قاعده مستثني نيست، به همين منظور اصالت هنر موسيقي در سايه پيشرفت تكنولوژي نبايد تغيير كند بلكه براي بهبود كيفي آن بايد از علومي كه روز به روز در حال گسترش هستند، استفاده كنيم. اين پژوهشگر موسيقي درخصوص نقش آوندها در چوب مورد استفاده براي ساخت ساز كمانچه گفت: آوندهاي يك درخت راه هايي براي غذارساني به درخت هستند كه به طور موازي و به صورت رشته هاي نازك مو كنار هم قرار گرفته اند كه شيوه برش چوب و چگونگي قرارگرفتن آوندها هنگام بريدن از مهم ترين عوامل صدادهي يك ساز است، به اين معنا كه هرچه آوندهاي چوب موازي تر باشند صدادهي ساز به مراتب بهتر خواهد بود و اگر اين آوندها را به صورت عمودي ببرند در صدا اختلال به وجود مي آيد و بايد به صورت افقي و در جهت يكديگر برش بخورند تا صدا را قطع نكند.
وي در پايان افزود: آوندها مانند يك جعبه صوتي در جهت تقويت صوت عمل مي كنند و به نوعي هارموني ايجاد مي كنند و چوب در سازهايي مانند كمانچه و ويولن تشديدكننده اين هارموني ها است.





رونمايي نخستين ساز زهي جهان

ايسنا: نخستين ساز زهي جهان در سراي سعدالسلطنه قزوين رونمايي شده است. قرار است سرود پنج هزار ساله آفرينش توسط آن اجرا و نمونه اش به رئيس سازمان ملل متحد اهدا شود. اين ساز مدل يك دوم چنگ ايراني بوده كه براساس اسناد تاريخي مربوط به هزاره چهارم پيش از ميلاد است كه ساير سازهاي سيمي جهان از آن نشات گرفته اند كه پيشرفته ترين آن پيانو است. سيف الله شكري - محقق و كارشناس پژوهشي - در اين باره با اشاره به مïهر يافت شده در چغاميش توسط پروفسور دلوكاس و دكتر كانتور به ايسنا گفت: با توجه به اين اسناد اين ساز قديمي ترين ساز زهي جهان است كه از شش هزار سال پيش در ايران مورد استفاده قرار گرفته، اما هنوز به درستي مشخص نيست اين ساز مربوط به كدامين طايفه است .


sheidabjb آفلاین است   پاسخ به نقل قول چوق/پاداش
پاسخ

به اشتراک بگذارید

برچسب ها
کمانچه, آشنایی, ساز


كاربران در حال ديدن تاپیک: 1 (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع جستجو این تاپیک
جستجو این تاپیک:

جستجوی پیشرفته
حالت نمایش

مجوزهای ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدید ارسال کنید
شما نمیتوانید به پست ها پاسخ دهید
شما نمیتوانید فایل پیوست ضمیمه کنید
شما نمیتوانید ارسال های خود را ویرایش کنید

BB code : فعال
شکلکها : فعال
[IMG] : فعال
HTML : غیر فعال
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال

خط مشی بانک مرکزی
جهت ارسال تاپیک جدید: 100 چوق
جهت ارسال پست: 50 چوق
به ازای هر کارکتر در پست : 1 چوق

تاپیک های مشابه
تاپیک نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرین ارسال
دانلود آموزش ویدئویی آشنایی با جادویی به نام Smart Object به زبان فارسی pure love گفتگو و آموزش گرافیک 0 12-29-2013 05:22 PM


زمان محلی شما با تنظیم GMT +3 هم اکنون 05:18 AM میباشد.

Powered by vBulletin .
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.