صفحه اصلی - فروم پرشین سون

بازگشت   PersianSeven Forums > اخبار و مطالب عمومی و تخصصی | Public Discussions & News > دين و انديشه > احکام اسلامی
پورتال پرشين راهنمایی جــوایز IShop وبلاگ پرشین تماس با ما


ارسال مبحث جدید  پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو این تاپیک حالت نمایش
قدیمی 02-05-2017   #1 (لينک اين پست)
مدير انجمن شعر و ادبيات
 
آواتار taha
 
تاريخ عضويت: Oct 2013
محل سكونت: تبریز
سن: 70
اسم واقعی: تیمور
پست ها: 57,637
تشكرها (از ديگران): 23,420
تشكر شده 38,924 بار در 25,354 پست
چوق (ثروتمند شماره 1): 81,947,370
پاداش داده شده 1,464 مرتبه
تاکنون 1,148 مرتبه با چوق تشکر کرده
تشکر شده با چوق 1,727 مرتبه
فعاليت Longevity
19/20 10/20
Today پست ها
ssss57637

ويترين جوايز
رتبه ١ کاربر فعال ماه گذشته زیباترین پروفایل زیباترین آواتار بهترین افتتاح کنندگان مبحث مدیران انجمنها 
مجموع جوايز: 5


عکسهای خریداری شده
تراکتور سازی هفت میوه گیلاس پرویز پرستویی
نوشیدنی انگور گیلاس انگور
انگور ریال مادرید توپ فوتبال
پيش فرض چرا زن, مرجع تقلید نمی شود


۱) امامت:

امامت دو گونه است، یکی امامت ظاهری، سیاسی، اجتماعی و دیگری امامت باطنی و معنوی. وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً و نعمت‏های ظاهر و باطن خود را بر شما تمام کرد؛ روایت وارده از موسی بن جعفر(ع) در تفسیر آیه شریفه، که نعمت ظاهره را به امام ظاهر و نعمت باطنه را به امام باطن تفسیر نموده است.(۱)

آنچه در تاریخ دیده می‏شود این است که «زن» امام ظاهری و سیاسی و اجتماعی نبوده است. اما آیا زنان به خاطر «زن بودن» نمی‏توانند امام ظاهر و سیاسی باشند؟ یا این که در شرایط سیاسی و اجتماعی گذشته این امر پذیرش اجتماعی نداشته است؟

به جد می‏توان احتمال داد که امامت ظاهری و سیاسی مناسب حیات روحی و معنوی بانوان نباشد. و اما امامت باطنی و معنوی که به معنای دستگیری و هدایت حقیقی از باطن و مقام ولایت است. مطمئناً بانوان بزرگواری دارای این مقام بوده‏اند مانند: فاطمه زهرا(سلام الله علیها) که دارای مقام ولایت حقیقی و معنوی است.

۲) مرجعیت تقلید:

برای بررسی این مطلب لازم است دو مقدمه را ذکر نماییم:

۱) دانشمندان علم «اصول فقه» می‏گویند احکام دوگونه است:

الف) احکام واقعی

ب) احکام ظاهری.

احکام واقعی، احکامی است که شارع مقدس قرار داده است و احکام ظاهری، احکامی است که مجتهد از طریق ادله و اصول به آن دست می‏یابد. در موارد بسیاری این دو عین یکدیگرند، ولی درپاره‏ای از شرایط ممکن است آنچه که مجتهد فهمید با حکم واقعی الهی مطابق نباشد. وظیفه ما این است که از احکام ظاهری تبعیت نماییم، زیرا، راهی به سوی احکام جز از طریق ادله ظاهری از جمله فتوای مجتهد نداریم. پس اگر بعداً معلوم شد که این احکام ظاهری با احکام واقعی مطابق بوده که خیلی خوب است و ما همانگونه عمل کرده‏ایم که شارع مقدس خواسته است. و اگر مطابق نبود ما در نزد شارع مقدس معذور هستیم؛ زیرا راهی را که او به ما نشان داده بود رفته‏ایم.

به جد می‏توان احتمال داد که امامت ظاهری و سیاسی مناسب حیات روحی و معنوی بانوان نباشد. و اما امامت باطنی و معنوی که به معنای دستگیری و هدایت حقیقی از باطن و مقام ولایت است. مطمئناً بانوان بزرگواری دارای این مقام بوده‏اند مانند: فاطمه زهرا(سلام الله علیها) که دارای مقام ولایت حقیقی و معنوی است.

حال اگر اصابت به واقع نکرده و ما را به مقصود نهایی شارع مقدس نرسانده است تقصیری متوجه ما نیست بلکه چه بسا به خاطر همین تبعیت از فرمان شارع مأجور هم باشیم. مقصود از بیان این مقدمه این است که احکامی که در دست ما است ولو باید در عمل همینگونه رفتار نماییم، اما در پاره‏ای از موارد مانند آنجا که اختلاف بین فقها وجود دارد، می‏توان احتمال داد که حکم واقعی الهی به گونه‏ای دیگر باشد.

۲) مرجعیت تقلید گرچه توفیقی الهی است و خالی از عنایات امام زمان(عج) نیست، اما قبل از آن که یک منصب اجتماعی باشد و بیشتر از آن، یک مسؤولیت سنگین الهی و اخروی است و چه بسیار بوده‏اند بزرگانی که با اجتماع شرایط از مرجعیت گریزان بودند.(۲)

بنابراین اگر هم چنین مسؤولیتی به شخصی واگذار نگردد در واقع بار آخرتی او سبک‏تر شده است.

پس از بیان این دو مقدمه، ظاهراً نظر مشهور آقایان فقها این است که زن نمی‏تواند مرجع تقلید برای همه اعم از زن و مرد باشد، اما بعضی از مجتهدین و صاحب‏نظران عقیده دارند که زن می‏تواند مرجع تقلید برای همه باشد. حال ممکن است حکم واقعی الهی هر کدام از این دو نظر باشد. هر گروه از این آقایان، نظری را که به آن رسیده‏اند براساس ادله شرعی و روش متعارف اجتهادی است و نظر و فتوای آنان مستند به منابع و مبانی شرعی است. اگر نظر اول، حکم واقعی الهی باشد می‏توان احتمال داد که فلسفه و علت این حکم در مقام تشریع، رعایت حال بانوان و کاستن از بار مسؤولیت آنان باشد و این که مرجعیت تقلید و تکالیف اجتماعی که به دنبال مرجعیت می‏آید مناسب حال بانوان و در طریق کمال خاص آنان نیست؛ زیرا ویژگی‏های روحی و روانی و معنوی بانوان به غیر از ویژگی‏های روحی و روانی و معنوی مردان است و هر کدام کمالات خاص خود و طریق و راه مناسب برای رسیدن به آن کمالات را دارند.

نه زنان به خاطر ویژگی‏های متفاوت با مردان دچار کمبود و کاستی‏اند و نه مردان به خاطر ویژگی‏های متفاوت با زنان دچار کمبود و کاستی هستند، نه کمالات خاص بانوان کمال برای آقایان است و نه کمالات خاص آقایان کمال برای بانوان است

نه زنان به خاطر ویژگی‏های متفاوت با مردان دچار کمبود و کاستی‏اند و نه مردان به خاطر ویژگی‏های متفاوت با زنان دچار کمبود و کاستی هستند، نه کمالات خاص بانوان کمال برای آقایان است و نه کمالات خاص آقایان کمال برای بانوان است. اینها دو موجود انسانی هستند و شرایط و ویژگی‏ها و کمالات و راه‏های متفاوتی دارند که همدیگر را در این جهان تکمیل می‏نمایند و نیازهای هم را برطرف می‏کنند. و اگر هم حکم واقعی الهی این باشد که بانوان می‏توانند مرجع تقلید برای همه زنان و مردان باشد فهمیده می‏شود که این امر منافات با ساختمان روحی و معنوی بانوان ندارد. (۳)



● امامت جماعت

بعضی از مراجع امامت زن برای جماعت زنان را جایز می‏دانند، بنابراین نمی‏توان قاطعانه گفت که منصب امام جماعت در اسلام برای زنان قرار داده نشده است.

پی نوشت:

۱. ر.ک: المیزان، علامه طباطبایی، ج ۱۶، ص ۲۵۲.

۲. ر.ک: مقدمه علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی بر کتاب شریف «توحید علمی و عینی» بخش مربوط به احوالات جناب «سید احمد کربلایی».

۳. برای آگاهی بیشتر ر.ک: نظام حقوق زن در اسلام، شهید مطهری.

فرآوری: شکوری






این مطلب توسط Niloofar لایک شده است
ثبت نام و کسب امتیاز
__________________




Award +500 چوق پاداش برای این پست . دلیل : پست یا تاپیکه عالیه
taha آفلاین است   پاسخ به نقل قول
کاربر زير از taha بخاطر پست مفیدش تشکر کرده است
Niloofar (02-05-2017)
پاسخ

به اشتراک بگذارید

برچسب ها
مرجع, نمی, تقلید, زن


كاربران در حال ديدن تاپیک: 1 (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع جستجو این تاپیک
جستجو این تاپیک:

جستجوی پیشرفته
حالت نمایش

مجوزهای ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدید ارسال کنید
شما نمیتوانید به پست ها پاسخ دهید
شما نمیتوانید فایل پیوست ضمیمه کنید
شما نمیتوانید ارسال های خود را ویرایش کنید

BB code : فعال
شکلکها : فعال
[IMG] : فعال
HTML : غیر فعال
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال

خط مشی بانک مرکزی
جهت ارسال تاپیک جدید: 100 چوق
جهت ارسال پست: 50 چوق
به ازای هر کارکتر در پست : 1 چوق


زمان محلی شما با تنظیم GMT +3 هم اکنون 10:43 PM میباشد.

Powered by vBulletin .
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.