صفحه اصلی - فروم پرشین سون

بازگشت   PersianSeven Forums > اخبار و مطالب عمومی و تخصصی | Public Discussions & News > دين و انديشه > آداب و اخلاق اسلامی
پورتال پرشين راهنمایی جــوایز IShop وبلاگ پرشین تماس با ما


ارسال مبحث جدید  پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو این تاپیک حالت نمایش
قدیمی 05-16-2016   #1 (لينک اين پست)
مدیر انجمن دین و اندیشه
زوم پرشین سون
 
آواتار مرهم
 
تاريخ عضويت: Nov 2013
سن: 23
اسم واقعی: نازنین
پست ها: 28,285
تشكرها (از ديگران): 4,768
تشكر شده 12,711 بار در 8,853 پست
چوق (ثروتمند شماره 4): 22,473,008
پاداش داده شده 553 مرتبه
تاکنون 1,096 مرتبه با چوق تشکر کرده
تشکر شده با چوق 627 مرتبه
فعاليت Longevity
5/20 9/20
Today پست ها
ssss28285

ويترين جوايز


عکسهای خریداری شده
انار ساوه پرشین سون گیلاس حلقه نامزدی
کیک تولد حامد کمیلی شهاب حسینی
آلبومهای مندوستان من گروههای من درباره من تقویم علایق من
پيش فرض جدال و مراء در روايات اسلامى

جدال و مراء در روايات اسلامى
از آنجا كه مجادله به باطل سبب مخفى شدن حق و افزايش تعصب و خشونت و مفاسد بى شمار ديگرى مى شود، در روايات اسلامى به شدت از آن نهى شده مخصوصاً اگر مجادله در مصالح دينى باشد.از جمله:

1ـ پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) در حديثى مى فرمايد: «ماضَلَّ قَوْمٌ بَعْدَ اَنْ هَداهُمُ اللّهُ اِلاّ اُوتُوا الْجَدَلَ; هيچ گروهى را بعد از آن كه خدا هدايتشان كرد گمراه نشدند مگر آن كه گرفتار جدال شدند».(2)

2ـ همين مضمون در حديث ديگرى با تفاوت مختصرى از آن حضرت نقل شده است فرمود: «ما ضَلَّ قَوْمٌ اِلاّ وَ اَوْثَقَ الْجَدَلَ; هيچ قومى گمراه نشدند مگر اين كه اعتماد بر جدال كردند»(3)

3ـ در حديثى از اميرمؤمنان على(عليه السلام) مى خوانيم: «لَعَنَ اللّهُ الذَّيِنَ يُجادِلُونَ فِى دِينِهِ


--------------------------------------------------------------------------------

1. كهف، آيه 22.

2.احياءالعلوم، جلد 3، صفحه 1553.

3.بحار الانوار، جلد 2، صفحه 138، حديث 52.

[280]
اُولئِكَ مَلْعُونُونَ عَلى لِسانِ نَبِيِّهِ; خداوند لعنت كند كسانى كه در دين او مجادله و ستيزه جويى مى كنند، آنها بر زبان پيامبر(صلى الله عليه وآله) مورد لعن قرار گرفته اند».(1)

4ـ در حديث ديگرى از همان امام بزرگوار آمده است كه: «اَلْجَدَلُ فِى الدِّينِ يُفْسِدُ الْيَقِينَ; جدال در دين، سبب فساد ايمان و يقين مى شود».(2)

5ـ در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «اِيّاكُمْ وَ الْخُصُومَةَ فِى الدِّينِ فَاِنَّها تُشْغِلُ الْقَلْبَ عَنْ ذِكْرِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تُورِثُ النِّفاقَ، وَ تَكْسِبُ الضَّغائِنَ، وَتَسْتَجِيرُ الْكِذْبَ; از خصومت در دين (و جدال و پرخاشگرى) بپرهيزيد، چرا كه فكر انسان را از ذكر خدا به خود مشغول مى دارد و سبب اختلاف و نفاق و كينه و عداوت مى گردد و سبب پناه بردن به دروغ مى شود».(3)

تعبير به خصومت در دين هر چند غير از عنوان جدال است، ولى در اين گونه موارد به همان معنى مى باشد.

6ـ شبيه همين معنى از امام على بن موسى الرضا(عليه السلام) نقل شده است فرمود: اِيّاكَوَ الْخُصُومَةَ فَاِنَّها تُورِثُ الشَّكَّ وَ تَحْبِطُ الْعَمَلَ وَ تُرْدِى بِصاحِبِها، وَ عَسى اَنْ يَتَكَلّمَ بِشَىء فَلا يُغْفَرُ لَهُ; از خصومت و جدال كه سبب شك و ترديد مى شود، اعمال انسان را حبط و نابود مى كند و صاحبش را به هلاكت مى كشاند و اى بسا سخنى بگويد كه هرگز بخشوده نشود».(4)

7ـ از نصايحى كه لقمان حكيم به فرزندش كرد نيز توصيه به ترك جدال بود گفت: يا بُنَىَّ لا تُجادِلِ الْعُلَماءَ فَيَمْقُتُوكَ; فرزندم! با دانشمندان ستيزه جويى مكن كه تو را دشمن مى دارند» (و از علومشان محروم مى مانى).(5)

8ـ در حديث ديگرى از امام اميرمؤمنان على(عليه السلام) مى خوانيم: «مَنْ طَلَبَ الدِّينَ بِالْجَدَلَ تَزَنْدَقَ; هر كس دين را با جدال و ستيزه جويى طلب كند كار او به كفر مى كشد».(6)

9ـ امام على بن موسى الرضا(عليه السلام) به يكى از ياران خود فرمود: «اَبلغْ عَنِّى اَوْلِيائِىَ


--------------------------------------------------------------------------------

1.بحارالانوار، جلد 2، صفحه 129، حديث 13.

2.غررالحكم، حديث 1177.

3. بحارالانوار، جلد 2، صفحه 128، حديث 6.

4. همان، صفحه 134، حديث 30.

5. مجموعه ورّام، جلد 1، صفحه 117، (باب ماجاء فى المراء و المزاح).

6. المحجة البيضاء، جلد 1، صفحه 107.

[281]
السَّلامَ وَ قُلْ لَهُمْ اَنْ لا تَجْعَلُوا لِلشِّيْطانِ عَلى اَنْفُسِهِمْ سَبِيلا وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِى الْحَدِيْثِ وَ اَداءِ الأَمانَةِ وَ مُرْهُمْ بِالسُّكُوتِ وَ تَرْكِ الْجِدالِ فِيما لا يَعْنِيْهِمْ; سلام مرا به دوستانم برسان و به آنها بگو راه شيطان را به سوى خويش نگشايند، و آنها را امر به صدق و راستى در سخن و اداى امانت كن، و آنها را به سكوت و ترك جدال در امورى كه به آنها مربوط نيست دستور ده».(1)

10ـ اين بحث را با حديث ديگرى از پيامبر(صلى الله عليه وآله) به پايان مى بريم، آنجا كه فرمود: «لا يَسْتَكْمِلُ عَبْدٌ حَقِيقَةَ الاِْيمانِ حَتَّى يَدَعَ الْمِراءَ وَ الْجَدَلَ وَ اِنْ كانَ مُحِقّاً; انسان حقيقت ايمان را به كمال نمى رساند مگر زمانى كه مراء و جدال را ترك گويد هر چند حق با او باشد».(2)

* * *



اما مراء كه در بحثهاى سابق تفاوت آن با جدال گفته شد و حاصل كلام اين بود كه جدال به معنى هر گونه مشاجره لفظى و ستيزه جويى در كلام است در حالى كه مراء به معنى گفتگو كردن در چيزى است كه در آن شك و ترديد وجود دارد. گاه اين گفتگو براى طلب حق جويى و گاه به خاطر تعصب و لجاجت و اظهار فضل و برترى جويى است كه بسيار نكوهيده است و در روايات اسلامى روى اين عنوان، نكوهش بيشترى ديده مى شود! (هر چند تفاوت زيادى با جدال ندارد).

1ـ در حديثى نظير حديث فوق از پيغمبر اكرم مى خوانيم: «لايَسْتَكْمِلُ عَبْدٌ حَقِيقَةَ الاِْيمانَ حَتّى يَدَعَ الْمِراءَ وَ اِنْ كانَ مُحِقّاً; هيچ بنده اى از بندگان خدا حقيقت ايمان را به كمال نمى رساند مگر اينكه مراء را ترك گويد هر چند حق با او باشد».(3)

اشاره به اينكه جر و بحثهاى لجوجانه كه براى اظهار فضل و برترى جويى انجام مى شود حتى در مسائلى كه حق است سبب سقوط انسان در مبانى عقيدتى و اخلاقى مى شود.

2ـ در حديث ديگرى از همان حضرت از زبان چند نفر از صحابه مى خوانيم كه


--------------------------------------------------------------------------------

1. ميزان الحكمه، جلد 1، صفحه 372.

2. المحجة البيضاء، جلد 5، صفحه 208.

3. بحارالانوار، جلد 2، صفحه 138، حديث 53.

[282]
گفتند: روزى پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) بر ما وارد شد در حالى كه مشغول مراء در يك مسئله دينى بوديم، پيغمبر(صلى الله عليه وآله) به شدت غضبناك شد كه او را تا آن زمان آن گونه نديده بوديم سپس فرمود: «اِنَّما هَلَكَ مَنْ كانَ قَبْلَكُمْ بِهذا، ذَرُوا الْمِراءَ فَاِنَّ الْمُؤْمِنَ لايُمارِى، ذَرُوا الْمِراءِ فَاِنَّ المُمارِى قَدْ تَمَّتْ خَسارَتُه، ذَرُوا الْمِراءِ فَاِنَّ المُمارِى لا اَشْفَعُ لَهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ ذَرُوا المِراءِ فَانَا زَعِيمٌ بِثَلاثَةِ اَبْيات فِى الْجَنَّةِ فِى رِياضِها وَ اَوْسَطِها وَ اَعْلاها لِمَنْ تَرَكَ الْمِراءِ وَ هُوَ صادِقٌ، ذَرُوا الْمِراءِ فَاِنَّ اَوَّلَ ما نَهانِى عَنْهُ رَبِّى بَعْدَ عبادَةِ الاَْوْثانِ الْمِراءُ; اقوام قبل از شما به خاطر همين جر و بحثهاى هوس آلود هلاك شدند. مراء را رها كنيد كه مؤمن مراء نمى كند، مراء را رها كنيد زيرا مراء كننده گرفتار خسارت كامل مى شود، مراء را رها كنيد كه من روز قيامت براى مراء كننده شفاعت نمى كنم، مراء را رها كنيد كه هر كس آن را رها كند هر چند حق بگويد ضامن سه خانه بهشتى براى او هستم; خانه اى در رياض بهشت (قسمت پائين) و خانه اى در وسط و خانه اى در بالاى بهشت (اشاره به اينكه تمام بهشت در زير پاى او است) مراء را رها كنيد كه اولين چيزى كه خداوند بعد از بت پرستى مرا از آن نهى كرد مراء بوده است».(1)

3ـ در حديث ديگرى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) آمده است: «ذَرُوا الْمِراءَ فَاِنَّهُ لاتَفْهَمُ حِكْمَتُهُ وَ لا تُؤْمَنُ فِتْنَتُه; مراء را ترك كنيد چرا كه حكمتى از آن فهميده نمى شود و از فتنه آن در امان نخواهيد بود».(2)

4ـ در حديثى از امام صادق(عليه السلام) آمده: «اَلْمِراءُ داءٌ رَدِىٌّ وَ لَيْسَ لِلاِْنْسانِ خَصْلَةُ شَرٌّ مِنْهُ وَ هُوَ خُلْقُ اِبْليسَ وَ نِسْبَتِهِ فَلا يُماري فى اَىِّ حال كانَ اِلاّ مَنْ كانَ جاهِلا بِنَفْسِهِ وَ بِغَيْرِهِ مَحْرُوماً مِنْ حَقايِقِ الدّينِ; مراء (و جر و بحثهاى غير منطقى) درد بدى است و هيچ صفتى براى انسان بدتر از آن نيست و آن، اخلاق ابليس و منسوبين به او است و هيچكس در هيچ حالى مراء نمى كند مگر كسى كه نسبت به موقعيت خود و ديگران جاهل است، و از حقايق دين محروم مى باشد».(3)

اشاره به اينكه شخص مراءكننده خود را خالى از خطا و ديگران را دائماً خطاكار مى داند و اين دليل است كه نه خود را شناخته و نه ديگران را و چنين كسى به يقين


--------------------------------------------------------------------------------

1. همان، حديث 50.

2. ، صفحه 134، حديث 31.

3. همان، صفحه 135، حديث 32.

[283]
از درك حقايق دين محروم مى ماند.

5ـ در حديثى آمده است كه مردى به امام حسين(عليه السلام) عرض كرد بنشين تا در مسائل دينى با يكديگر مناظره (و جر و بحث) كنيم. امام در پاسخ او فرمود: «يا هذا اَنَا بَصيرٌ بِدينى مَكْشُوفٌ عَلَىَّ هُداىَ فَاِنْ كُنْتَ جاهِلاً بِدينِكَ فَاذْهَبْ وَ اطْلُبْهُ مالى وَ لِلْمُماراتْ وَ اِنَّ الشَّيْطانَ لِيُوَسْوِسُ لِلرَّجُلِ وَ يُناجيهِ وَ يَقُولُ ناظِرِ النّاسَ فِى الدِّينِ كَىْ لا يَظُنُّوا بِكَ الْعَجْزَ وَ الْجَهْلَ...; اى مرد! من نسبت به دينم آگاهم و هدايتم براى من روشن است تو اگر نسبت به دينت جاهل هستى برو و تحقيق كن مرا با مراء چكار و (بدان) شيطان پيوسته انسان را وسوسه مى كند و در گوش او مى گويد با مردم مناظره و جر و بحث در دين كن تا گمان نكنند تو جاهل و ناتوان هستى».(1)

6ـ در حديث ديگرى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) آمده است: «اَرْبَعٌ يُمِتْنَ الْقُلُوبَ اَلذَّنْبُ عَلَى الذَّنْبِ وَ كَثْرَةُ مُناقَشَةِ النِساءِ يَعْنى مُحادَتَهُنَّ وَ مُماراتُ الاَْحْمَقِ تَقُولُ وَ يَقُولُ وَ لا يَرْجِعُ اِلى خَيْر وَ مُجالَسَةُ الْمَوْتى فَقَيلِ يا رَسُولُ اللّهِ وَ ما الْمَوْتى قالَ كُلُّ غَنِى مُتْرَفٌ; چهار چيز است كه قلب را مى ميراند: گناهان پى در پى و گفتگوى زياد با زنان (ناآگاه) و جر و بحث با احمق. تو چيزى مى گوئى و او چيز ديگر و به نتيجه خوبى نمى رسيد و همنشينى با مردگان. بعضى (تعجب كردند و) عرض كردند منظور شما از مردگان چيست اى رسول خدا؟ فرمود: هر ثروتمند غافل و مغرور و مست ثروت».(2)

7ـ اميرمؤمنان على(عليه السلام) مى فرمايد: «اَيّاكُم وَ الْمِراءَ وَ الْخُصُومَةَ فَاِنَّهُما يَمْرُضانِ الْقُلُوبَ عَلَى الاِْخوانِ وَ يُنْبِتُ عَلَيْهِمَا النِفاقَ; از مراء و جر و بحثهاى كينه توزانه بپرهيز كه دل هاى برادران را نسبت به يكديگر بيمار مى سازد و سبب تفرقه آنان مى شود».(3)

8ـ به همين دليل در حديث ديگرى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) در يكى از سخنان جامع آن حضرت آمده است: «اَوْرَعُ النّاسِ مَنْ تَرَكَ الْمِراءَ وَ اِنْ كانَ مُحِقاً; پرهيزكارترين مردم كسى است كه مراء را ترك گويد هر چند حق با او باشد».(4)

9ـ در حديثى از امام اميرالمؤمنين على(عليه السلام) آمده است: «جِماعُ الشَّرِ اللِّجاجُ وَكَثْرَةُ


--------------------------------------------------------------------------------

1. همان، حديث 32.

2. همان، صفحه 128، حديث 10.

3. همان، صفحه 139، حديث 56.

4. همان، صفحه 127، حديث 3.

[284]
الْمُمارَاةِ; كانون شر لجاجت و كثرت جر و بحثهاى بى منطق است».(1)

10ـ اين بحث را با حديث ديگرى از سلمان فارسى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) پايان مى دهيم كه فرمود: «لا يُؤْمِنُ رَجُلٌ حَتّى يُحِبَّ اَهْلِ بَيْتى وَ حَتّى يَدَعَ الْمِراءَ وَ هُوَ مُحِقٌّ فَقالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطابِ ما عَلامَةُ حُبِّ اَهْلِ بَيْتِكَ؟ قالَ: هذا، فَضَرَبَ بِيَدِهِ عَلى عَلِىِ بْنِ اَبى طالِب(عليه السلام); هيچ كس ايمان (به من) نمى آورد مگر اين كه اهل بيت مرا دوست دارد و مراء را هر چند حق با او باشد ترك كند. عمر (در آنجا حاضر بود) و گفت علامت محبت اهل بيت تو چيست؟ پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) فرمود: اين (را دوست بدارد) و با دستش بر (شانه) على(عليه السلام)زد.(2)

بى شك اين دو موضوع را كه پيغمبر اكرم در كلام خود به عنوان نشانه ذكر كرده است با هم رابطه دارد، ممكن است رابطه اش اين باشد كه دلائل فضيلت على(عليه السلام) و اهل بيت(عليهم السلام) به قدرى روشن است كه اگر كسى اهل جدال و مراء و پرخاشگرى نباشد به حقيقت آن پى مى برد.

* * *



روايات در زمينه نكوهش مراء بسيار فراوان است. ده حديثى كه در بالا ذكر كرديم گلچينى از ميان آنها بود و دقت در همين احاديث براى پى بردن به خطرات اين خلق وخوى نكوهيده و آثار اسف انگيز و مخرب آن در فرد و جامعه روشن است.


Hamed.Hamishe Abi, سپهسالار به همراه مه آرا این مطلب را لایک کرده اند
ثبت نام و کسب امتیاز
__________________


اَللّهــمَّ صـــَلِّ عَلی مُحَـــمَّـــد وَ آلِ مُحَـــمَّـــــد وَ عَجِّـــل فَرَجَهُم
نــذرِ سَــلامَــتـیــت

Award +500 چوق پاداش برای این پست . دلیل : برو حالشو ببر
مرهم آفلاین است   پاسخ به نقل قول
2 کاربر از مرهم بخاطر پست مفیدش تشکر کرده اند
Hamed.Hamishe Abi (05-19-2016), مه آرا (03-21-2018)
قدیمی 03-21-2018   #2 (لينک اين پست)
گیس سفید سایت
 
آواتار مه آرا
 
تاريخ عضويت: Aug 2008
سن: 24
اسم واقعی: نسترن
پست ها: 7,271
تشكرها (از ديگران): 9,002
تشكر شده 2,897 بار در 2,123 پست
چوق (ثروتمند شماره 28): 1,230,248
پاداش داده شده 623 مرتبه
تاکنون 1,173 مرتبه با چوق تشکر کرده
تشکر شده با چوق 325 مرتبه
فعاليت Longevity
5/20 19/20
Today پست ها
sssss7271

عکسهای خریداری شده
بایرن مونیخ فولاد خوزستان صنعت نفت
هویج فرنگی
پيش فرض

اون موقع که با پونصدتا میرفتن حالشو. میبردن


این مطلب توسط سپهسالار لایک شده است

__________________
من از حسرت غیر تو، خالیم ...
مه آرا آفلاین است   پاسخ به نقل قول چوق/پاداش
قدیمی 03-21-2018   #3 (لينک اين پست)
كلانتر سايت
 
آواتار سپهسالار
 
تاريخ عضويت: Nov 2013
محل سكونت: خراسان
سن: 29
پست ها: 7,869
تشكرها (از ديگران): 795
تشكر شده 4,456 بار در 3,131 پست
چوق (ثروتمند شماره 27): 1,420,851
پاداش داده شده 106 مرتبه
تاکنون 57 مرتبه با چوق تشکر کرده
تشکر شده با چوق 400 مرتبه
فعاليت Longevity
6/20 9/20
Today پست ها
sssss7869

ويترين جوايز


عکسهای خریداری شده
سیب سرخ چای سبز
پيش فرض

الان هزارتا هم عین خیالشون نیست


سپهسالار آنلاین است   پاسخ به نقل قول چوق/پاداش
قدیمی 03-21-2018   #4 (لينک اين پست)
گیس سفید سایت
 
آواتار مه آرا
 
تاريخ عضويت: Aug 2008
سن: 24
اسم واقعی: نسترن
پست ها: 7,271
تشكرها (از ديگران): 9,002
تشكر شده 2,897 بار در 2,123 پست
چوق (ثروتمند شماره 28): 1,230,248
پاداش داده شده 623 مرتبه
تاکنون 1,173 مرتبه با چوق تشکر کرده
تشکر شده با چوق 325 مرتبه
فعاليت Longevity
5/20 19/20
Today پست ها
sssss7271

عکسهای خریداری شده
بایرن مونیخ فولاد خوزستان صنعت نفت
هویج فرنگی
پيش فرض

ای مومو، یعنی همه ش دیگه هیچی به هیچی؟؟


این مطلب توسط سپهسالار لایک شده است
مه آرا آفلاین است   پاسخ به نقل قول چوق/پاداش
قدیمی 03-21-2018   #5 (لينک اين پست)
كلانتر سايت
 
آواتار سپهسالار
 
تاريخ عضويت: Nov 2013
محل سكونت: خراسان
سن: 29
پست ها: 7,869
تشكرها (از ديگران): 795
تشكر شده 4,456 بار در 3,131 پست
چوق (ثروتمند شماره 27): 1,420,851
پاداش داده شده 106 مرتبه
تاکنون 57 مرتبه با چوق تشکر کرده
تشکر شده با چوق 400 مرتبه
فعاليت Longevity
6/20 9/20
Today پست ها
sssss7869

ويترين جوايز


عکسهای خریداری شده
سیب سرخ چای سبز
پيش فرض

نه یعنی هوتوتو سابیدیم به الک:(


سپهسالار آنلاین است   پاسخ به نقل قول چوق/پاداش
قدیمی 03-21-2018   #6 (لينک اين پست)
گیس سفید سایت
 
آواتار مه آرا
 
تاريخ عضويت: Aug 2008
سن: 24
اسم واقعی: نسترن
پست ها: 7,271
تشكرها (از ديگران): 9,002
تشكر شده 2,897 بار در 2,123 پست
چوق (ثروتمند شماره 28): 1,230,248
پاداش داده شده 623 مرتبه
تاکنون 1,173 مرتبه با چوق تشکر کرده
تشکر شده با چوق 325 مرتبه
فعاليت Longevity
5/20 19/20
Today پست ها
sssss7271

عکسهای خریداری شده
بایرن مونیخ فولاد خوزستان صنعت نفت
هویج فرنگی
پيش فرض

ای مومو :(
من هنوز بقیه شو ندیدم، بذارم برا. بعد عیدم


این مطلب توسط سپهسالار لایک شده است
مه آرا آفلاین است   پاسخ به نقل قول چوق/پاداش
قدیمی 03-21-2018   #7 (لينک اين پست)
كلانتر سايت
 
آواتار سپهسالار
 
تاريخ عضويت: Nov 2013
محل سكونت: خراسان
سن: 29
پست ها: 7,869
تشكرها (از ديگران): 795
تشكر شده 4,456 بار در 3,131 پست
چوق (ثروتمند شماره 27): 1,420,851
پاداش داده شده 106 مرتبه
تاکنون 57 مرتبه با چوق تشکر کرده
تشکر شده با چوق 400 مرتبه
فعاليت Longevity
6/20 9/20
Today پست ها
sssss7869

ويترين جوايز


عکسهای خریداری شده
سیب سرخ چای سبز
پيش فرض

منم دیگه ندیدم:/


این مطلب توسط مه آرا لایک شده است
سپهسالار آنلاین است   پاسخ به نقل قول چوق/پاداش
کاربر زير از سپهسالار بخاطر پست مفیدش تشکر کرده است
مه آرا (03-21-2018)
پاسخ

به اشتراک بگذارید

برچسب ها
مراء, اسلامى, جدال, روايات


كاربران در حال ديدن تاپیک: 1 (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع جستجو این تاپیک
جستجو این تاپیک:

جستجوی پیشرفته
حالت نمایش

مجوزهای ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدید ارسال کنید
شما نمیتوانید به پست ها پاسخ دهید
شما نمیتوانید فایل پیوست ضمیمه کنید
شما نمیتوانید ارسال های خود را ویرایش کنید

BB code : فعال
شکلکها : فعال
[IMG] : فعال
HTML : غیر فعال
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال

خط مشی بانک مرکزی
جهت ارسال تاپیک جدید: 100 چوق
جهت ارسال پست: 50 چوق
به ازای هر کارکتر در پست : 1 چوق


زمان محلی شما با تنظیم GMT +3.5 هم اکنون 06:08 PM میباشد.

Powered by vBulletin .
Copyright © 2018 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.