صفحه اصلی - فروم پرشین سون

بازگشت   PersianSeven Forums > تالارهای فرهنگ و هنر | Art & Pictures > شعر و ادبيات > ادبیات جهان
پورتال پرشين راهنمایی جــوایز IShop وبلاگ پرشین تماس با ما


ارسال مبحث جدید  پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو این تاپیک حالت نمایش
قدیمی 11-02-2015   #1 (لينک اين پست)
مدير انجمن شعر و ادبيات
 
آواتار taha
 
تاريخ عضويت: Oct 2013
محل سكونت: تبریز
سن: 70
اسم واقعی: تیمور
پست ها: 60,031
تشكرها (از ديگران): 23,497
تشكر شده 39,532 بار در 25,900 پست
چوق (ثروتمند شماره 1): 83,170,666
پاداش داده شده 1,583 مرتبه
تاکنون 1,149 مرتبه با چوق تشکر کرده
تشکر شده با چوق 1,734 مرتبه
فعاليت Longevity
20/20 11/20
Today پست ها
ssss60031

ويترين جوايز
رتبه ١ کاربر فعال ماه گذشته زیباترین پروفایل بهترین افتتاح کنندگان مبحث مدیران انجمنها 
مجموع جوايز: 4


عکسهای خریداری شده
تراکتور سازی هفت میوه گیلاس پرویز پرستویی
نوشیدنی انگور گیلاس انگور
انگور ریال مادرید توپ فوتبال
پيش فرض محوريت مرد در آثار ارنست همينگوي



ارنست‌همينگوي درخشان‌ترين چهره‌ي ادبيات قرن‌بيستم و بزرگ‌ترين نويسنده‌ي رئاليست آمريكايي است. نوشته‌هاي او سليس، بي‌ابهام و درعين حال عاميانه است. همينگوي در 21 جولاي 1899 در حومه‌ي شيكاگو- ايالت متحده امريكا به دنيا آمد. او نويسنده‌اي است كه در طول سال‌هاي نويسندگي‌اش موفق به دريافت جايزه ادبي پوليتزر 1953 و جايزه نوبل ادبي 1953 و بسياري جوايز ديگر نائل گرديد. اين نويسنده آثار جاوداني چون "پيرمرد و دريا"، "وداع با اسلحه" ، "زنگ‌ها براي كه به صدا در مي‌آيد" ، "مردان بدون زنان"، "داشتن و نداشتن" و... از خود به يادگار گذاشته است. اگرچه همينگوي خالق بزرگترين آثار داستاني قرن بيستم است اما محوريت زن در داستان‌هايش بسيار كمرنگ است و به نظر مي‌رسد در ادبيات اين نويسنده زنان نقشي حاشيه‌اي دارند و همين مسئله از ديدگاه برخي از منتقدان ادبي نكته‌اي در خور توجه است.

ادبيات همواره انعكاس دهنده‌ي وقايع پيرامون و دوره‌ي زماني خاص خود مي‌باشد. بررسي محوريت مرد در آثار همينگوي مي‌تواند از ديدگاه‌هاي بيوگرافي نويسنده و تاريخي مورد تحليل و بررسي قرار بگيرد. بدين‌ترتيب با مطالعه زندگينامه همينگوي مي‌توان دريافت كه وي همواره به مسئله نفرت از زن هم در عالم واقعيت و هم در داستان‌هايش اعتقاد عميقي داشت. زنان در آثار وي همواره در حاشيه قرار گرفته و فراموش شده‌اند و اغلب هيچ‌گونه نقش كليدي در داستان‌هايش ندارند. تنها مواقعي كه زنان در آثارش ايفاي نقش مي‌كنند محدود به نقش شركاي جنسي و شخصيت‌هاي كليشه‌اي تحت كنترل مردان است كه فقط حضور دارند تا رضايت مردان را جلب كنند. درواقع زنان داستان‌هاي همينگوي همواره در درجه دوم اهميت قرار دارند. به نظر مي‌رسد زنان كاملاً تك‌بعدي، ضعيف و ايستا هستند و اغلب حضورشان تنها به اين دليل است تا شخصيت قهرمانان مرد روشن‌تر تعريف گردد. تمام زنان در آثار اين نويسنده يك نفر است و تنها تفاوت محسوس در داستان‌هاي متعدد آن است كه نامشان تغيير مي‌كند و حتي گاهي بدون نام در داستان ظاهر مي‌شوند. زناني كه هيچ‌گاه هويت مستقل از خود ندارند و هويتشان تنها در كنار مردان و وابسته به آنان تعريف شده است. درواقع هيچ داستاني از آثار همينگوي را نمي‌توان يافت كه در آن محوريت بر اساس حركت شخصيت زن به‌سوي بلوغ شخصيتي يا هويتي وي باشد.

به نظر مي‌رسد همينگوي نويسنده‌اي است كه دنياي داستان‌هايش به انحصار مردان در آمده است. يك دليل آن ناشي از رفتار غير سنتي والدين همينگوي است كه هيچ تفاوتي ميان جنسيت و شخصيت كليشه‌اي قائل نمي‌شدند. دليل ديگر آن شرايط حاكم بر عصر همينگوي است، يعني قرار گرفتن ميان فرهنگ ويكتوريايي قرن 19 آمريكا و باورهاي مدرن در قرن بيستم. در اين برهه‌ي زماني حركت به‌سوي بزرگسالي تعريف مي‌گردد. در قرن 19 آمريكا، حد فاصل ميان كودكي و بزرگسالي براي مردان در اوايل دهه‌هاي 1800 در آمريكا واضح بود. پسران لباس‌هاي دخترانه مي‌پوشيدند و موهاي خود را دخترانه آراسته مي‌كردند. اما طبيعت مردانه در سن بزرگسالي كاملاً تعريف شده بود و جامعه‌ي مردان را عاري از تمام صفات زنانه مي‌كرد. با رشد صنعت و توسعه شهرسازي از ميزان حساسيت اين مسئله در مردان كاهش يافت و ديگر مردان به مانند دوره‌ي قبل مجبور نبودند تمام‌وقت خود را صرف مشاغل بيرون از خانه كنند و فرصت باقي بود تا زماني را در كنار خانواده و همسر خود سپري كنند. ديگر كار بيرون از منزل، زور و بازو و لباس نشانه‌هاي مردانگي نبود. همينگوي دقيقاً در دوره‌اي رشد كرد (اواسط قرن 19) كه جامعه به سوي صنعتي شدن پيش مي‌رفت و همزمان با اين دوره همينگوي به دنبال تعريف مردانگي و بزرگسالي در خود بود. تعريف مرد بودن در اين دوره در حال تغيير بود و ديگر مثل سابق نبود. به همين دليل همينگوي هيچگاه در داستان‌هايش به حقوق برابر ميان زن و مرد اشاره‌اي نكرد و همواره مرد را جنس برتر و محوري‌تر معرفي كرد.









این مطلب توسط ♠ SIMA ♠ لایک شده است
ثبت نام و کسب امتیاز
__________________




1 تشکر با چوق از این پست از taha به میزان 200 چوق تشکر شده است . دلیل : پست یا تاپیکه عالی!
taha آفلاین است   پاسخ به نقل قول چوق/پاداش
کاربر زير از taha بخاطر پست مفیدش تشکر کرده است
♠ SIMA ♠ (11-02-2015)
پاسخ

به اشتراک بگذارید

برچسب ها
محوريت, مرد, همينگوي, آثار, ارنست


كاربران در حال ديدن تاپیک: 1 (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع جستجو این تاپیک
جستجو این تاپیک:

جستجوی پیشرفته
حالت نمایش

مجوزهای ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدید ارسال کنید
شما نمیتوانید به پست ها پاسخ دهید
شما نمیتوانید فایل پیوست ضمیمه کنید
شما نمیتوانید ارسال های خود را ویرایش کنید

BB code : فعال
شکلکها : فعال
[IMG] : فعال
HTML : غیر فعال
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال

خط مشی بانک مرکزی
جهت ارسال تاپیک جدید: 100 چوق
جهت ارسال پست: 50 چوق
به ازای هر کارکتر در پست : 1 چوق


زمان محلی شما با تنظیم GMT +3 هم اکنون 12:12 PM میباشد.

Powered by vBulletin .
Copyright © 2020 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.