صفحه اصلی - فروم پرشین سون

بازگشت   PersianSeven Forums > اخبار و مطالب عمومی و تخصصی | Public Discussions & News > تالار اخبار و اطلاعات عمومی > اخبار اقتصادی و بانکها
پورتال پرشين راهنمایی جــوایز IShop وبلاگ پرشین تماس با ما


ارسال مبحث جدید  پاسخ
 
LinkBack ابزارهای موضوع جستجو این تاپیک حالت نمایش
قدیمی 06-12-2010   #1 (لينک اين پست)
مدیران بازنشسته ایران تراک
 
آواتار EagleEye77
 
تاريخ عضويت: May 2010
پست ها: 11,593
تشكرها (از ديگران): 6
تشكر شده 24 بار در 9 پست
چوق: 24,208
پاداش داده شده 1 مرتبه
تاکنون 4 مرتبه با چوق تشکر کرده
تشکر شده با چوق 1 مرتبه
فعاليت Longevity
0/20 16/20
Today پست ها
ssss11593

عکسهای خریداری شده
پيش فرض اما و اگرهاي تحريم /محمد مهدي راسخ

[تنها اعضای سايت ميتوانند لينکها را مشاهده كنند برای عضويت در سايت اينجا كليک كنيد]

ایران اکونومیست: «اما و اگرهاي تحريم»عنوان سرمقالهِ‌ روزنامه‌ي پول به قلم محمد مهدي راسخ است كه در آن مي‌خوانيد؛اين که بگوييم تحريم هيچ آثاري براقتصاد ايران ندارد يعني اين که حرفي اقتصادي نزده‌ايم و در حقيقت به جاي کم‌رنگ کردن آثار تحريم بهتراست به مردم بگوييم تحريم آثار مختلفي دارد اما ما حاضريم به خاطرمنافع ملي بلند‌مدت همه عواقب آن را بپذيريم.

با اين ديدگاه بايد همه عواقب تحريم را بررسي کنيم و در مورد نکات مثبت و منفي آن مطالعه و تحقيق کافي داشته باشيم، آنگاه مي‌توانيم بعضي جنبه‌هاي منفي تحريم را کاهش دهيم و حتي از برخي آثار منفي آن، فرصت‌هاي تازه براي اقتصاد کشور ايجاد کنيم.
اکنون در اين نوشته مي‌خواهيم ببينيم آثار عمومي تحريم بر اقتصاد کشور چيست و چگونه مي‌توان عواقب آن را کاهش داد. در سال‌هاي اخير تحريم‌هاي اقتصادي و مالي برخي کشورها به موضوعات مورد بحث اقتصاد دانان تبديل شده‌، و در مورد کارآيي آن بحث‌هاي فراواني در گرفته است. تحريم اقتصادي سابقه‌اي طولاني دارد. در تاريخ مي‌خوانيم كه در 432 سال پيش از ميلاد، آتن شهر مگارا (يكي ديگر از شهرهاي يونان) را مورد تحريم بازرگاني قرار داد.
درصدراسلام هم خوانده‌ايم که ياران پيامبر(ص) چگونه در شعب ابي طالب تحت فشار و تحريم اقتصادي قرار گرفتند. اما تحريم اقتصادي به صورت مدرن آن به آغاز قرن بيستم و گسترش بازرگاني بين‌المللي برمي‌گردد. بين سال‌هاي 1914 تا 1990 حدود 115 تحريم بر كشورهاي گوناگون وضع شد. با شتاب گرفتن روند جهاني‌شدن و به‌خصوص پس از فروپاشي اتحاد شوروي سابق توسل به تحريم‌هاي اقتصادي نيز شتاب گرفت. پس از سال 1990 تعداد تحريم‌ها به‌حدود 60 مي‌رسد.
کارشناسان درمورد تاثير تحريم بر كشورهايي از جمله كوبا، عراق (پس از حمله آن كشور به كويت)، ليبي، هائيتي (1994- 1991)، آفريقاي جنوبي (در دوران آپارتايد)، كره شمالي و ايران بررسي‌هاي زيادي انجام داده‌اند اما نتيجه مطالعات آنها نشان مي‌دهد که کشورهاي تحريم‌کننده دربيشتر اوقات به نتيجه دلخواه سياسي خود نرسيده‌اند.
اگر آثار و عواقب تحريم‌ها را در دو محور سياسي و اقتصادي بررسي کنيم متوجه مي‌شويم که کشورهاي تحريم‌کننده در حوزه سياست با شکست مواجه شده‌اند اما تحريم کشورها زمينه اقتصادي نتايجي به دنبال داشته است که وقتي اين نتايج بررسي مي‌شود، کارشناسان مي‌گويند آنچه مورد نظر کشورهاي تحريم‌کننده بوده، به دست نيامده بنابراين درزمينه اقتصادي هم به سختي مي‌توان گفت که نتيجه مورد نظر کشورهاي تحريم‌کننده حاصل شده است. دربعد اقتصادي اگر بگوييم هدف تحريم تغيير رفتار سياسي کشورها بوده، بايد تاکيد کنيم كه تحريم‌ها با شکست مواجه شده‌اند. تحريم کشورهايي همچون کوبا و کره‌شمالي، نااميد‌کننده بوده است به اين دليل که درطول سال‌هاي متمادي شاهد تغيير رفتار سياسي اين کشورها نبوده‌ايم. ايران هم چيزي حدود 30 سال است که مورد تحريم قرار گرفته اما در واقع در رفتار سياسي‌اش تغييري ايجاد نکرده است. در اين زمينه مشخص است که تحريم‌ها بيشتر جنبه نمايشي دارند.
در مورد ناکارآمدي تحريم‌ها براي ايجاد تغييرات سياسي در رفتار دولت‌ها شکي وجود ندارد اما درمورد آثار تحريم بر اقتصاد کشورها مي‌توان به نکاتي اشاره کرد وآن را در دو جهت بررسي کرد: نخست اينکه اقتصاد هرکشوري براي رشد و توسعه نيازمند به دست آوردن عوامل توليد از منابع مختلف است. اين عوامل توليد در يك فرآيند اقتصادي مي‌تواند برآيندي مناسب در جهت رشد اقتصاد را داشته باشد يعني اقتصاد در هر صورت نيازمند به منابع سرمايه‌اي، تكنولوژي روز، مواد اوليه، مديريت و سازمان دهي مناسب و نيروي انساني ماهر است كه در قالب عوامل توليد بتوانند به روش‌هاي مناسب درهم تركيب شوند تا يك فعاليت اقتصادي در بخش‌هاي مختلف حاصل شود. دراين زمينه موضوع با‌اهميت اين است كه درشرايط کنوني هيچ كشوري فقط به منابع داخلي خود به عنوان عوامل توليد تكيه نمي‌كند بلكه حساب ويژه‌اي روي منابع بين‌المللي به منظور افزايش قدرت توليد باز كرده و سعي مي‌كند تا چند برابر منابع داخلي خود از منابع خارجي استفاده كند در اين صورت اولين اثر كلان تحريم مي‌تواند کمبود منابع مالي ناشي از سرمايه‌هاي خارجي باشد.
معني اين سخن اين است که اقتصاد يک کشور با اتكاي محض به منابع داخلي نمي‌تواند در مسير رشد و توسعه قرار گيرد. از طرف ديگر بايد گفت يك اقتصاد سالم و مولد بدون حضور در بازارهاي بين‌المللي و افزايش قدرت رقابت‌پذيري معنا ندارد و اگر اقتصاد يك كشور سهمي از بازارهاي جهاني نداشته باشد به تدريج دچار ركود مي‌شود و با فاصله گرفتن از فضاي رقابتي، كارآيي خود را نيز از دست خواهد داد. ضمن اينكه گرفتن سهم از بازارهاي بين‌المللي نيازمند وجود شرايط عادي در فضاي سياسي يك كشور است پس اگر كشوري در حالت تحريم قرار گيرد نمي‌تواند سهم مناسبي از بازارهاي بين‌المللي داشته باشد و رقابت‌پذيري خود را نيز از دست مي‌دهد پس به‌طور كلي بايد گفت تحريم در يك نگاه كلان از يك سو منابع عرضه عوامل توليد را در اقتصاد ايران كاهش خواهد داد و از سوي ديگر نيز با كاهش سهم اقتصاد ايران از بازارهاي جهاني فاصله ما را با ساير كشورهاي همسايه به تدريج افزايش مي‌دهد كه تجلي اين دو اثر در كاهش رشد اقتصادي كشور نمايان مي‌شود يعني مي‌توان كاهش رشد اقتصادي را اصلي‌ترين تاثير كلان تحريم دانست. اقتصاد ايران از آنجا كه داراي معادلات بين‌المللي بسيار گسترده‌اي است، مسلما تحت تاثير عوارض تحريم‌ها قرار مي‌گيرد و اينکه گفته مي‌شود با توجه به سهم اندك ايران در تجارت بين‌المللي، تحريم‌ براي اقتصاد ايران تهديد محسوب نمي‌شود استدلال دقيقي به نظر نمي‌رسد. ازسوي ديگر نكته مهم اين است كه بالندگي اقتصاد يك كشور مسلما از طريق مراودات گسترده با موسسات مالي بين‌المللي فراهم خواهد شد و تحريم اين موسسات امكانات در اختيار اقتصاد كشوراعم از بخش خصوصي و دولتي را كاهش مي‌دهد ودرضمن هزينه معاملات نيز افزايش مي‌يابد يعني ممكن است معاملات انجام شود اما هزينه آن به مراتب بيشتر از گذشته خواهد بود يعني علاوه بر اينكه امكانات و خدمات مناسب براي بخش‌هاي مختلف اقتصاد ايران فراهم نمي‌شود بلكه بايد هزينه‌هاي بالايي را نيز تحمل كند در اين صورت اقتصاد كشور با حداقل امكانات و حداكثر هزينه بايد به حيات خود ادامه دهد.
گاهي از سوي برخي افراد اينگونه عنوان مي‌شود كه تحريم اقتصادي ايران ممكن نيست که به نظر مي‌رسد دراين زمينه نوعي ساده‌انگاري صورت مي‌گيرد واين جمله را بايد اينگونه اصلاح كرد كه تحريم، بخش‌هاي اقتصاد ايران را مختل نمي‌كند اما هزينه آن را بالا مي‌برد.
از سوي ديگر تحريم اقتصاد ايران به دليل نقشي كه در بازار جهاني انرژي دارد، عواقب سختي براي اقتصاد جهان خواهد داشت. در حال حاضر نگراني از شوک به بازار نفت، اقتصاد دنيا را در وضعيت نگران‌كننده‌اي قرار داده است و هر گونه شوك به اين بازار، مي‌تواند عواقب زيادي داشته باشد. در عين حال بايد به اين نكته اشاره كرد كه تحريم اقتصادي كشوري با گستره‌مرزي ايران، بسيار دشوار و دور از ذهن است به اين دليل كه مرزهاي اين كشور گسترده است و همسايگان زيادي در اطراف آن وجود دارند. زماني كه صحبت از تحريم ايران به ميان مي‌آيد، بايد اين نکته را ياد‌آوري کرد كه نه تنها جنگ كه تحريم 30 ساله هم باعث اختلال جدي اقتصاد ايران نشده است.
اما تحريم‌هاي اقتصادي روي ديگري هم دارند ودربرخي زمينه‌ها ضربه‌هايي به اقتصاد يك كشور مي‌زنند و زندگي مردم آن كشور را نابسامان مي‌كنند. كوبا كشوري است فقير و مردم آن تحت فشار. بسياري جانشان را به خطر مي‌اندازند و به تخته‌پاره‌اي مي‌چسبند كه از آن بهشت سوسياليسم فرار كنند. كساني كه از كره شمالي ديدن كرده‌اند از عقب‌ماندگي جسمي و فكري جوانان كره‌شمالي مي‌گويند.
حتي چين از آنكه چنين كساني به چين بيايند وحشت دارد. در مورد گرسنگي مردم زيمبابوه، هم نيازي به گفتار نيست. به اين ترتيب اين توده مردم هستند كه در معرض آسيب‌هاي اقتصادي قرار دارند. در بين توده مردم هم ضربه اساسي و كاري به خانواده‌هاي كم‌درآمد و قشرهاي آسيب‌پذير مي‌خورد. اما بايد ديد چنين نتيجه‌اي براي مردم ايران هم قابل تصوراست؟ پاسخ مشخص است که چنين نتيجه‌اي براي مردم ايران قابل تصورنيست به اين دليل که ايران دولت ثروتمندي دارد و پايه‌هاي توليد در ايران بسيار قدرتمند‌تر از کشورهايي نظير کره‌شمالي و کوباست. ايران قدرت قابل توجهي در ذخيره کالا دارد و جنگ تحميلي هم قدرت خلاقانه‌اي براي اين کشور ايجاد کرده است.
چنانكه اشاره شد، تحريم‌ها، هزينه‌هاي اقتصادي را افزايش مي‌دهند و باعث مي‌شوند بازارهاي هدف کالاهاي صادراتي کشورها از بين برود که چنين تاثيري مي‌تواند منجر به ازدست رفتن بازارهاي صادراتي شود در نتيجه اين موضع باعث مي‌شود که رقباي يك كشور از موقعيت به وجود آمده بهره‌برداري کنند که در اين زمينه هم ايران با تدوين استراتژي صحيح، مي‌تواند بازارهاي خود را حفظ کرده وحتي از موقعيت به وجود آمده به عنوان فرصت بهره‌برداري کند. نکته آخر اين است که همه فعالان سياسي واقتصادي کشور بايد از بروز تنش چه درداخل وچه در خارج پرهيز کنند و همه سياست‌هاي کشور به گونه‌اي تعيين شود که بازارهاي صادراتي تقويت شود. اگر اين سياست که مورد تاکيد رهبرمعظم انقلاب نيز هست، در دستور کار مقامات اقتصادي و دستگاه ديپلماسي قرار گيرد، شايد قدري از تنش‌هاي موجود درروابط خارجي ما کاسته شده و ما نه تنها به دام تحريم نيفتيم که بازارگشايي صادراتي هم داشته باشيم.


EagleEye77 آفلاین است   پاسخ به نقل قول چوق/پاداش
پاسخ

به اشتراک بگذارید

برچسب ها
or محمد, مهدي, اما, اگرهاي, تحريم, راسخ


كاربران در حال ديدن تاپیک: 1 (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع جستجو این تاپیک
جستجو این تاپیک:

جستجوی پیشرفته
حالت نمایش

مجوزهای ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدید ارسال کنید
شما نمیتوانید به پست ها پاسخ دهید
شما نمیتوانید فایل پیوست ضمیمه کنید
شما نمیتوانید ارسال های خود را ویرایش کنید

BB code : فعال
شکلکها : فعال
[IMG] : فعال
HTML : غیر فعال
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال

خط مشی بانک مرکزی
جهت ارسال تاپیک جدید: 100 چوق
جهت ارسال پست: 50 چوق
به ازای هر کارکتر در پست : 1 چوق


زمان محلی شما با تنظیم GMT +3 هم اکنون 03:17 PM میباشد.

Powered by vBulletin .
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.